tirsdag den 15. juli 2014

ro - dag 22 Ore Camping 70 km - 594 km

Vi var sultne begge to - både Mille og mig - og vi var på vandet før kl 6. Godt hjulpet af Thomas, som var kommet dagen før med Luna på 4 og kammeraten Toke med Sebastian på 8. Luna og Sebastian havde hygget big time i blæsten og regnen og var næsten ikke til at kalde til aftensmad; senere blev der hygget med uno-spil i shelteret ku jeg høre. Der var god stemning, og jeg fik en lille snak med Thomas om vand og vind og våddragter - han er gammel surfer - og her kom han til at tilbyde at hjælper Mille udover stenene næste morgen selvom det var tidligt. Tak Thomas. Det er en lille ting som betyder så meget!

Vi hoppede ud i de små skumtoppe og vinden. De første 3 km er forbi Stigsnæsværket, og hvis nogen skulle få lyst til at træne refleksbølger et mindre trafikeret sted end København, så er det stedet. Der er svært at se hvilke skilte der er forældede - fx dem med at her må man ikke ro under (nogen store rør) pga brandfare - men det gik nu fint, og jeg slap for at gå 100 m længere ud i bølgerne.

Der var op til 6-8 skråt bagfra. Og det er jo fedt med medvind!! Men det med "skråt" er en fysisk udfordring synes jeg. Enten skal man kante max eller tag tre gange så mange tag med højre som med venstre. Eller man skal zig zagge. Kysten bugter sig så nogen steder gir det sig selv. Men indimellem valgte jeg at skiftes med at lade Mille trække udad og få bølgerne fra siden og så surfe ind på tværs. Der kan lyde lidt Molbo, men jeg ville gerne skåne kroppen så den ku holde lidt længere i dag.

Det meste af dagen har været øde strande og god tid til tanker og bare Mille og mig. Men ved Karrebæksminde skete der lidt. Efter 30 km ville jeg gerne lige på land. Ville gerne udenom havnen så jeg ku få lidt læ syd for. Havde lige lavet zig rundt om havnen da der lidt pludselig kom store bølger. Ikke umulige - bare ikke rare. Samtidig havde en helikopter cirklet lidt rundt længere fremme og nu stod den stille 500 m fra mig og gik lavt som om den skule til at redde nogen - øv. Og jeg så at der stod omkring 10.000 mennesker på stranden ... gys - tilskuere?? Men nej - ingen skulle reddes. Kort efter så jeg at det var Cirkus Arena der var nede for at bade deres elefanter :-) ret sjovt.
Jeg fik Mille og mig selv gennem brændingen, fandt et toilet, fik lidt knækbrød og kippers og fandt samaritten, som i dag var Hanne og hendes søn Anders og fik lov at låne en computer for at tjekke DMI og fcoo's sidste meldinger. Hanne forklarede at broen ud til Enø ikke kunne klare bilen med elefanterne, og det var blevet tradition at de gik over. Og så var det blevet en attraktion at de også badede. Men så for nylig kom reglen om at dyr ikke må bade i havet og så havde brand og red stillet op og spulede elefanterne, men nu havde de så igen fået lov at gå i havet - men nu ville hundeejerne også have lov til at deres vovser igen kan bade .... Hyggelig lokalhistorie :-)

Roede videre og krydsede til Knudshoved Odde lige efter Svinø stand - gør det endelig ikke senere. Der er mega lavvandet. Lå lidt i læ på vej ud mod spidsen og glemte helt vinden - men den kom! Spidsen havde et rev som ikke var så sjovt i 6 m/s SV, men Mille og jeg lå og sang min lille fredssang tostemmigt og kom fint rundt.

Pludselig så jeg Storstrømsbroen! Blev så bevæget. Elsker at jeg bor i er land hvor man har valgt broer som gennemgående motiv på pengesedler. Tænkte på Storebælt; på alle de gange Jacob og jeg som Mads Mikkelsen og Nicolas Bro (!!) har råbt LIMBOOOOO og kigget på bagsædet. Tænkte på første gang jeg kørte over og havde givet et stort og spontant glædesskrig fra mig og skrålet "gør døren høj, gør porten vid". Storebælt har fået noget nyt over sig. Lissom lærkereden, som også fik en tanke mens jeg lavede Lærke-spotting. Roede længe og glad mod Storstrømsbroen og tænkte også på Sandholmlejren hvor jeg sammen med en masse flygtninge havde sunget "lad os bygge en bro hvor tanke og tro kan mødes og hjertet er med, en bro mellem mennesker, et sted med fred".
Der var den igen - freden - roen. Har funder en campingplads og er trætte, glade, og fulde af ro.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar