tirsdag den 1. juli 2014

Lykken er ... - dag 8 Samsø 27 km - 240 km

Sidder og kigger på Røsnæs - fra Samsø. Og alt ånder fred efter en dag hvor jeg så mange gange har tænkt: lykken er ..... lige det jeg laver nu!

Kom rigtig tidligt op og nåede færgen i Kalundborg allerede 9:15. Skråtlæns medsø og indsejlingen blev taget småsurfende med 10 km i timen.
Samsøfærgen er fuld af super venligt personale. Jan som hjalp mig med billetten (en kajak går som gods på 1x 1x 1 m - glad for at Mille fik lov at komme med i et stykke). Niels som fik mig ombord og også tog sig af mig i Koldby Kås. Martin som anviste Mille en fornem plads - en hel vognbane :-) og gummistopklodser.

Vi landede langsomt, Mille og jeg - gjorde tingene i vores eget tempo - brugte god tid på at tjekke isætning syd eller nord for havnen (det blev nord) - hvilede lidt og tog af sted præcis da vi havde lyst. Det er vildt - sådan er livet jo ellers nærmest aldrig. At man kun skal indrette sig efter sig selv. Føles som en feriegave.

Det blæste ret meget - de første par sømil syd var vilde. Tror jeg har fået bølgekortet. Dog ikke det store - og jeg er ikke klar til langtur i Vesterhavet endnu. Det ved jeg mere og mere. Det er fantastisk at råbe af sine lungers fulde kraft i blæst og bølger - lidt som lieutenant Dan i Forrest Gump. Det virker.
Langs sydsiden blev det øjeblikkeligt mere roligt - og efter Lushage hvor det går nord blev det pludselig        helt       stille
fred, lærker, sol - rullede og missede første gang, men fandt roen under vandet og det lykkedes i anden skud. Har altid syntes det var svært - når første gang misser.

Ballen var så fin - var hos øens eneste bageri hos Kate og fik rugbrød - som jeg kan tåle. Øko og lavet af råvarer dyrket på Samsø. Der var røgeri med borde og livemusik, små restauranter og butikker, folk der gik langsomt og nød, en bil med en Nuka på taget fra Kano- og Kajakværkstedet - var henne og ae den lidt og sige at den havde en storesøster lige nord for havnen. Der var så meget sommer. Fik også provianteret lidt og nu har jeg spist rugbrød med olivenolie og æbler og gulerødder. Ren fest! Har fundet en strand et stykke nord for Ballen. Udover ænder der passer på deres små, lærkerne som stadig synger, ternerne som jetjagerdykker efter mad, så er her ikke en sjæl. Lykken er - at være her.
Sov godt!

3 kommentarer:

  1. Åhhhh Smukke smukke Nenia. Det er blevet en aften rutine og et most at sætte mig i sofaen og læse om din dags bedrifter. Tror at alt det du oplever på sin egen måde tanker mig op

    SvarSlet
  2. Det er næsten som om jeg kan mærke havet, bølgerne, vinden, hører fuglene osv. Du må have det helt fantastisk !! Det har jeg ihvertfald når jeg læser din skønne skønne

    SvarSlet
  3. Blogs. Skulle der også lige stå :-)
    God vind og bølge imorgen. .... KNUZZZZZZZZZZZZ

    SvarSlet