søndag den 6. juli 2014

Engle overalt - dag 13 Assens/Faaborg 30 km - 382 km

Vågnede tidligt - har ligget et sted hvor der vokser en urt som dufter vidunderligt. Har taget en lille bid med hjem og håber at finde ud af hvad den hedder. Var på vandet 5:29 og fik lidt ro fra start.
Der er dage hvor der er fedt for både Mille og mig at lægge roplaner og udregne kurskorrektion - 2 grader for hver sekundmeter sidevind og en sømil i timen for hver knob sidestrøm. Og så er der dage hvor det er rart bare at ro. Det var mest sånen dag i dag.

Krydsede over Føns vig (tænkte på Tine Føns) og Tybrind vig - den sidste var den største, og krydset var ikke gammelt før min GPS bad om nye batterier. Og der var en del modbølger skråt forfra både fra højre og venstre (hvordan kan man møde reflekssgtig sø på så åbent hav...) Men jeg fik skiftet - og så var GPSen død. Så - ingen mulighed for at se distance og hastighed.
Nuvel - jeg havde fra starten af dagen bestemt mig for at min venstre arm og højre tommelfinger (tror kombinationen  kommer af en tendens jeg har til at forskyde pagajen en My til venstre) hellere ville ro langt og roligt end hurtigt og hårdt så - måske var det fint.

Efter 30 km nåede vi Assens - og modvinden og strømmen var taget til. Tilsammen op imod 2 km/t at kæmpe med/mod - så at snitfarten dalede til 4,8 føltes ok. Efter krydset fik jeg gang i GPSen igen ...deraf snitfarten :-)
Men jeg var endnu engang meget træt af at det var så hårdt - og der var stadig meget langt til Faaborg hvor Ø-havet for alvor folder sig ud. Og med den vejrudsigt ville det tage et par dage. Mindst.
Som tidligere sagt - hvis jeg er træt af modvind må jeg vende mig om. Gøre noget nyt.
Jeg fandt Assens roklub og hyrede en af gutterne der til at køre Mille og mig til Faaborg. Det blev Steffen, som er kajakchef og hvis teenagesøn ligger nr et på statistikken :-) Over tlf fik han lukket mig ind i klubben så jeg ku få et bad mens jeg ventede på ham. Tak Steffen!! Det var var en kæmpe hjælp og hyggeligt at snakke strøm og have og andet godt.

I Faaborg er der super fedt. Fantastisk havnebad og anlæg og masser af sommerliv og folk der snakker fynsk. Her er virkelig rart og for første gang skiftede jeg fra Timberlandstøvler til sandaler :-) (de huser iøvrigt snart DM i rul!!)
Mødte Rita som syntes jeg så søgende ud - hun var fra kajakklubben her, super fin, engageret med børnene og smadder kreativ, og tænk - nu er både Mille og jeg under tag og klar til i morgen. Kan herfra se Bjørnø og Avernakø som er så kajakberømt. Glæder mig til den videre færd. Sidder med en stille øl og nyder aftenluften, folk i sommertøj, anlæg med trapper og rutsjebane og ....alt muligt.
Her er højt til himlen - og selvom det var lidt kylling at blive kørt, så fortryder jeg ikke.

I grønne øer - mit hjertes hjem hernede
dig elsker jeg

ps og NU kan jeg se fyret på Ærøs nordspids - et blink hvert 30. sekund
Man kan blive lykkelig af at spotte og genkende fyrtårne :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar